Titulní strana > Studijní obory > Sociální činnost

Profil absolventa oboru sociální činnost

Absolvent oboru sociální činnost se uplatní jako pracovník v sociálních službách v různých pobytových nebo terénních sociálních službách, při poskytování péče dětem i dospělým. Vědomosti a dovednosti využije při zajišťování přímé péče a osobní asistence v terénních službách a speciálních školách. Absolvent získá odbornou způsobilost pro vázanou živnost Péče o dítě do tří let věku v denním režimu.

Uplatnění absolventa oboru sociální činnost

Absolvent oboru sociální činnost se uplatní jako pracovník v sociálních službách v různých ambulantních, pobytových nebo terénních sociálních službách, při poskytování péče dětem a dospělým. Bude mít vědomosti a dovednosti potřebné pro zajišťování přímé péče a osobní asistence. Navíc studiem získá absolvent odbornou způsobilost pro vázanou živnost Péče o dítě do tří let věku v denním režimu.

Možnosti uplatnění:

  • denní, týdenní stacionáře,
  • kontaktní pracoviště Úřadu práce,
  • domovy pro osoby se zdravotním postižením,
  • nízkoprahová zařízení pro děti a mládež,
  • domovy se zvláštním režimem,
  • sociálně aktivizační služby,
  • sociálně terapeutické dílny,
  • služby následné péče,
  • domovy pro seniory,
  • pečovatelská služba,
  • domy na půl cesty,
  • kontaktní centra,
  • denní centra,
  • azylové domy,
  • noclehárny,
  • chráněné bydlení,
  • osobní asistence v terénních službách a ve speciálních školách,
  • raná péče o děti se zdravotním postižením.

Článek o škole z časopisu "Sociální činnost" zde.

Škola se stala v roce 2021 členem Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky.

Kompletní uplatnění sociální činnosti ve formátu pdf.

Učební plány pro obor SČ k nahlédnutí zde

Praktické vyučování oboru sociální činnost je realizováno ve smluvních zařízeních:

  • Centrum komplexní péče Ústí nad Orlicí
  • CEDR Ústí nad Orlicí
  • CEMA Žamberk – Domov na skalách, DPC
  • Denní centrum Berenika – Vysoké Mýto
  • Denní stacionář při Domu pokojného stáří sv. Kryštofa, Kerhartice
  • Dětský domov Dolní Čermná
  • Domov pod hradem – Žampach
  • Domov pro seniory Sloupnice
  • Domovem důchodců Ústí nad Orlicí,
  • Naděje, Dům pokojného stáří Vysoké Mýto
  • o.s. Péče o duševní zdraví Ústí nad Orlicí
  • Oblastní charita Ústí nad Orlicí,
  • Petrklíč, komunitní centrum Česká Třebová
  • SKP-CENTRUM, o.p.s. - Azylový dům pro ženy a matky s dětmi Vysoké Mýto
  • Sociální služby Česká Třebová – Domov pro seniory
  • Sociální služby Česká Třebová – Týdenní stacionář
  • Sociální služby Lanškroun
  • Speciální základní škola, mateřská škola a praktická škola Ústí nad Orlicí
  • Stacionář – Ústí nad Orlicí
  • Středisko Naděje Česká Třebová – Borek
  • Úřady práce ČR – Kontaktní pracoviště Ústí nad Orlicí, Česká Třebová, Lanškroun, Králíky, Vysoké Mýto, Žamberk, Rychnov nad Kněžnou.
  • Základní škola speciální Lanškroun

Možnosti dalšího vzdělávání absolventa oboru sociální činnost

Absolventi oboru sociální činnost mohou pokračovat ve studiu k získání odborné způsobilosti pro výkon práce sociálního pracovníka na vyšší odborné škole (obory sociální práce a sociální pedagogika), nebo na vysoké škole v bakalářském či magisterském programu (obory sociální práce, sociální pedagogika, speciální pedagogika, sociologie, sociální patologie, sociální politika, sociální a charitativní práce, management sociálních služeb, etika v sociální práci, regionální rozvoj a veřejná správa).

Sociální pracovník se uplatní ve státním i nestátním sektoru sociálních služeb, státní správě, ve zdravotnictví (na odděleních dlouhodobě nemocných, v psychiatrických léčebnách), v pedagogicko-psychologických poradnách, speciálně pedagogických centrech, poradnách pro rodinu s dětmi, občanských poradnách, dětských domovech, jako pracovník komunitního centra, linky důvěry, sociální terapeut v oblasti práce s handicapovanými, sociální pracovník ve vězeňství či resocializační pracovník.

Sociální činnost v praxi

  • V oblasti řízení sociálních služeb jsou žáci seznámeni se sociálními službami jako z jedním z nástrojů sociální politiky, vedoucím k porozumění cílům, principům a nástrojům sociální politiky.
  • V oblasti přímé péče a osobní asistence jsou žákům poskytnuty teoretické vědomosti a praktické dovednosti potřebné pro poskytování přímé obslužné péče klientům. Jsou připravováni na práci s různými typy klientů, kteří vyžadují pomoc druhé osoby, a to jak v zařízeních sociálních služeb, tak v domácím prostředí.
    1. umění komunikace s klienty
    2. organizování si práce a dodržování pracovních postupů
    3. dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
    4. dodržování ochrany životního prostředí a zdravotně-hygienických předpisů
    5. vytváření si návyků, postojů a osobnostních vlastností žádoucích pro práci v sociálních službách
  • Sociálně – výchovná činnost je zaměřena k přípravě žáků na výchovnou nepedagogickou činnost a přímou podporu schopností, dovedností a návyků klienta, které směřují k udržení jeho soběstačnosti a smysluplného vyplňování života nebo k prevenci sociálního vyloučení.
    1. příprava a realizace různé výchovné a volnočasové činnosti
    2. rozvoj osobnostních vlastností, návyků a postojů žáků potřebných pro práci se sociálními klienty
    3. osvojení vybraných poznatků a dovednosti z pedagogiky
  • Sociální vztahy a komunikace formují personální a komunikativně sociální kompetence žáků, učí je rozumět psychickému prožívání a chování klientů sociálních služeb, aplikovat vhodné přístupy při práci s klienty a kontaktu s jejich příbuznými, využívat získané dovednosti i v běžném životě.